BHK Header 50j jubileum
43e jaargang-nr 8
Redactie
Beste [subscriber:firstname | default:reader],
En dan toch nog, net voor de competitie weer start (en hopelijk ook voltooid gaat worden) een nieuwe uitgave van onze Backhandkoerier.
Ik hoop dat iedereen gezond en wel en met veel plezier de nieuwe speelrondes ingaat of gezellig vrij kan gaan spelen.

Wie weet tot ziens in de zaal.
Joop Christiaanse
Uiterste kopijdatum: 25 september
Reacties en kopij sturen naar: clubblad@attc-tafeltennis.nl
Voorzitter

We gaan weer beginnen, maar met de nodige voorzorgsmaatregelen!

De zomervakantie zit er weer op. Ik hoop dat iedereen een fijne vakantie heeft gehad.

René
In de periode vanaf 14 juli hebben een flink aantal leden gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een balletje te komen slaan. Zelfs de dagen met tropische temperaturen werden redelijk goed bezocht.
Het was allemaal wel even wennen met die nieuwe regels en voorschriften, maar al vrij snel hadden de meeste mensen hun draai gevonden. Mede dankzij de jeugdtrainers en een aantal leden die de zaaldiensten voor hun rekening hebben genomen kunnen we met een goed gevoel terugkijken op deze periode.

En hoe nu verder?

Maandag 31 augustus is er een aangepaste ALV. De uitnodiging hebben jullie inmiddels ontvangen. Vanaf dinsdag 1 september beginnen de trainingen weer en kunnen de competitiespelers zich gaan voorbereiden op de nieuwe competitie.
Van de voorzitter
In deze BHK proberen we zo goed als mogelijk uit de doeken te doen hoe we alles gaan organiseren. Als er vragen en/of opmerkingen zijn laat dat dan s.v.p. weten.

Zoals jullie allemaal begrijpen is een en ander wel afhankelijk van de verdere verspreiding van het coronavirus.

Ik zou zeggen …. tot maandag 31 augustus!
René Honig
Van het bestuur

Opening ATTC vanaf

1 september 2020

Lees dit zorgvuldig door! Deze informatie is voor jou belangrijk
Wij zijn open
De overheid kondigde in maart maatregelen aan tot 1 september. Dat leek toen zo ver weg.
Maar nu is het al weer bijna 1 september en we weten allemaal dat de maatregelen dan niet ophouden, ook al hadden we dat nog zo gehoopt. Ondertussen is veel wel mogelijk, maar wel anders dan anders.

Vanaf half juli waren we gelukkig 2 avonden in de week open. We hebben ervaring opgedaan hoe we kunnen spelen met de nodige maatregelen. En hoe gaan we nu verder?
Onderstaand volgt de opsomming van openingstijden, voor welke groepen en onder welke voorwaarden. Uitgangspunten zijn de regels van de landelijke overheid en van de gemeente. De gemeente heeft in juli verschillende maatregelen opgelegd (o.a. geen gebruik douches).

Allereerst blijft:

  • Bij klachten: blijf je thuis.
  • Kom alleen naar de club nadat je je aangemeld hebt (jeugd via trainers, senioren via onze website).
  • Houd je aan onze hygiënemaatregelen.
  • Kleed je thuis om, zorg dat je niet eerder dan 10 minuten voor tijd op de club bent.
In de periode 1 september t/m 11 september geldt het volgende:
Senioren: kunnen spelen op dinsdag-, woensdag- en vrijdagavond vanaf 19.45 uur. Op elke avond zijn er twee blokken waarvoor je je kunt opgeven via de website.
Junioren: kunnen spelen op dinsdag, woensdag en vrijdagavond tijdens de speciale jeugduren. Aanmelding via de trainers/in de app.

Op 12 september start de competitie en gaat het volgende rooster in:
Competitie junioren en senioren: spelen volgens het wedstrijdschema, alleen de opgestelde spelers zijn op de club. In verband met de beschikbare ruimte kunnen andere spelers, belangstellenden en ouders niet worden toegelaten. Aanmelden is niet nodig, je wedstrijdgegevens zijn je registratie.
Starttijd senioren: 20.15 uur; starttijd junioren 10.00 uur.

Recreanten senioren op woensdag:
Van 20.15 tot 22.30 uur (aanmelden via de website). Let op: deze avond is alléén voor recreanten.

Training junioren:
De verschillende groepen zijn vastgesteld en intussen bij de junioren/ouders bekend. De groepen trainen op maandag van 18.30-20.00 uur, dinsdag 18.00-19.00 (groep 1) en 19.00-20.00 (groep 2) en woensdag van 18.30-20.00 uur.

Training senioren op donderdag:
Groep 1 (alleen recreanten) van 19.30-20.30 uur (aanmelden via de website)
Groep 2 (alleen competitiespelers) van 20.45 tot 21.45 uur (aanmelden via de website)

Training betere senioren:
Het is de bedoeling om dit najaar ook weer een aantal trainingen te organiseren voor deze doelgroep. Data zijn op dit moment nog niet beschikbaar.

Tenslotte
  • Jammer genoeg heeft onze clubruimte nu maar zes zitplaatsen en moeten we met elkaar creatief zijn en afspraken maken om toch gezellig met elkaar even te kunnen zitten.
  • Ook jammer genoeg: we kunnen nu geen activiteiten zoals onze BBQ, toernooien etc. organiseren. Wel zal op 5 september a.s. de clubkampioenschappen voor de jeugd plaatsvinden.
  • Tot de voorjaarscompetitie zal de zaaldienst als volgt worden geregeld:
    • Op maandag, dinsdag en vrijdagavond heeft een competitieteam zaaldienst.
    • Tijdens de recreantenavond hebben twee recreanten zaaldienst.
    • Tijdens de jeugdcompetitie wordt de zaaldienst afgestemd met de trainers en Ronald Bosch.
  • Voor competitiespelers is er naast de competitie en de trainingsuren geen mogelijkheid voor extra vrije training/vrijspelen.
  • We kijken nog naar de speelmogelijkheden op de momenten dat de competitie stil ligt.
We blijven kijken naar mogelijkheden en houden jullie op de hoogte als er veranderingen zijn.

Namens het bestuur,
Maria ter Hoek

Door het krappe tijdspad bij de gemeente hebben we deze BHK pas nu met jullie kunnen delen. We hopen hiervoor op jullie begrip.

De functie bestuurslid leden

Om maar meteen met de deur in huis te vallen wil ik meedelen dat ik per 31-08-2020 zal stoppen met de bestuursfunctie leden met de bedoeling mijn werkzaamheden over te dragen.
Na een jaar plannenmakerij zijn we in 2016 van start gegaan met een nieuw bestuur waarin plaats was voor een bestuurslid leden. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en zijn er diverse zaken in gang gezet en is invulling gegeven aan de geformuleerde visie en beleid.
In de communicatie en organisatie en gebruik van digitale diensten is er veel verandert. Ook zaken als huisstijl, website, clubshirt en alles wat daar bij hoort heeft bijgedragen aan zichtbare veranderingen die de club heeft ondergaan. Er is veel aandacht besteed aan hoe geïnteresseerde tafeltennissers kennis kunnen maken met de club.
Ook na het lid worden is er structureel aandacht voor nieuwe en ook bestaande leden om elkaar beter te leren kennen en te vinden. Ook het opzeggen van het lidmaatschap is nu veelal geen verrassing meer en in bijzondere situaties kan nu gebruik worden gemaakt van de solidariteitsvoorziening.
De clubgerelateerde opzeggingen, waar wij als vereniging dus eventueel invloed op kunnen hebben, is drastisch afgenomen. Met andere woorden: De voordeur staat wagenwijd open, terwijl er op de achterdeur een stevige dranger is gezet.
Bij de senioren hadden we al een behoorlijk stabiele vaste kern, maar bij de jeugd hebben we nu ook een enthousiaste groep die sportief gezien behoorlijk aan de weg timmert. De groei in het sportieve niveau is ook een zeer belangrijk aspect dat een positieve bijdrage levert aan de club en ook aan het zichtbaar maken van dit sportieve niveau is de nodige aandacht besteed.
Het moment dat we begonnen was er een terugloop in leden en hadden we eind 2015 het laagste aantal van 93 leden in 10 jaar met een percentage opzeggingen van 25% van het totaal aantal leden per jaar.
We kunnen vaststellen dat we eind 2019 het hoogste aantal van 122 leden in 10 jaar hebben bereikt met een percentage opzeggingen van 9% van het totaal aantal leden.

Hiermee zijn nog niet alle doelstellingen bereikt die we bij aanvang hebben geformuleerd.
Maar om hierin een volgende stap te kunnen zetten wil ik graag plaats maken voor nieuwe ideeën en hernieuwd enthousiasme.

Al mijn werkzaamheden heb ik inmiddels omschreven, waarbij het mogelijk is het in deeltaken door diverse personen te laten uitvoeren. Een meerwaarde zou zijn wanneer de samenhang van de werkzaamheden gericht op de visie en het beleid weer tot zijn recht komt in een nieuwe bestuursfunctie leden. Wanneer iemand interesse heeft, neem dan eens contact op met het bestuur.
Voor nu rest mij iedereen te bedanken die hieraan heeft meegewerkt en ik wil alle leden bedanken voor het vertrouwen dat ik als bestuurslid heb gekregen.
We hebben een fantastische vereniging en ik er van ben overtuigd dat we deze moeilijke Corona tijd kunnen doorstaan. Mijn nieuwe doelstelling is mijn sportieve niveau weer op te krikken en dus meer te gaan tafeltennissen, waarbij het doel is alle ballen die nu in de lucht worden gehouden terug te slaan.

Met sportieve groet,
Marc Leuring

Even voorstellen …….

Ik ben Hans Klaverwijden, sinds mijn achtste doe ik aan tafeltennis. Eerst bij TOV in Noordwijk en later bij Rijnsoever in Katwijk. Bij Rijnsoever waren ze flink fanatiek en ik ook, dus dat was een goede match. Daar ben ik blijven spelen tot 6 jaar geleden. Op Rijnsoever heb ik verschillende niveau's gespeeld, bij de jeugd en senioren zelfs landelijk.
Even voorstellen Hans Klaverwijden
Drie jaar geleden ging het weer kriebelen en in plaats van naar mijn oude club te gaan besloot ik eerst hier in Alphen te proberen. Omdat ik hier inmiddels ben komen wonen. Daar kon ik in het eerste team aansluiten. Alleen raakte ik direct geblesseerd. Een volgende seizoen kon ik hier instromen in de 2e klasse. Na wat verschillende teamsamenstellingen ben ik nu beland in de hoofdklasse. Samen met Patrick, Etienne en Derrick gaan we een erg pittig seizoen tegemoet, omdat het niveau net te hoog voor ons is.

In mijn tijd bij Rijnsoever heb ik ook een trainerscursus gedaan en training gegeven. Eerst een beginners cursus geassisteerd en daarna een eigen groep begeleid.
Training geven en dan de jeugd zien groeien en beter worden is een leuke bezigheid. Toen laatst Vincent Bultena een keer aandacht besteedde aan multiball, zag ik dat het nog niet vlekkeloos liep. Vroeger heb ik zelf als speler heel veel profijt gehad van multiball. Het is fijn als trainer van een groep iemand te hebben die je hierin assisteert, om zo zelf het overzicht te behouden. Maar ook iemand te hebben die veel persoonlijke aandacht aan een speler kan besteden. Ik heb zelf een aardig goede techniek en ik zie ook waar anderen (vooral jongeren) hun techniek kunnen verbeteren.
Ik zie er dan ook naar uit om het komende seizoen de trainingsgroep van Marcel te ondersteunen.
Wedstrijdsecretaris

Competitie spelen in coronatijd!

Beste competitiespelers! Deze keer een wat langer verhaal en met name gaat dat over de komende competitie waarover de nodige aanpassingen zijn te melden. Naast alle algemene regels wat betreft afstand houden en persoonlijke hygiëne gelden er nog wat specifieke regels.

Aantal wedstrijden/tafels

Bij de senioren gaan er per competitieavond maximaal 3 wedstrijden plaatsvinden en is er geen ruimte voor aparte inspeeltafels. Je zult dus met je tegenstander moeten overleggen wie wanneer gaat inspelen.

Bij de jeugd vinden er in principe 3 wedstrijden gelijktijdig plaats (in een incidenteel geval 4). Ook hier geen inspeeltafels.

Verplaatsen van wedstrijden

Er is bij de senioren geen of bijna geen ruimte om wedstrijden te verplaatsen, omdat alle competitieavonden “vol” zitten. Hooguit in de vrije week zou er enige ruimte zijn te creëren. Je zult begrijpen dat er dus meer met invallers gespeeld zal moeten gaan worden als het niet lukt met je eigen teamleden.

Dubbelspel

Senioren: Voor zowel de reguliere als de duo competitie is besloten dat er geen dubbelspel gespeeld wordt. Bij de reguliere competitie wordt de dubbel geschrapt en worden er dus 9 sets (wedstrijden) gespeeld. Bij de duo competitie is er ook geen dubbelspel maar daar zal een 5e set gespeeld worden in een speciale volgorde van gamesamenstelling. Hiervoor is een aparte bijlage waarin dat worden uitgelegd. In het kort. Game 1 B-X dan A-Y, B-Y, A-X. Evt. 5e game B-X tot 5 en daarna A-Y.

Bij de jeugd zijn er wat betreft het dubbelspel geen beperkingen!

Van de wedstrijdsecretaris (1) - Alternatief dubbel in de duo-competitie bij de senioren

Wisselen van speelhelft

Tijdens de wedstrijden zal er geen wisseling van speelhelft plaatsvinden. Na afloop van je wedstrijd maak je je eigen speelhelft schoon met de daartoe aanwezige middelen.

Scheidsrechters en het tellen

Het gebruik maken van een scheidsrechter is volgens het competitiereglement formeel verplicht. Bij ons is er voldoende afstand tussen de wedstrijdtafels zodat de scheidsrechters genoeg ruimte hebben. De kans dat een speler te dicht in de buurt van de scheidsrechter komt is bij ons dan ook zeer klein.

Vanwege het mogelijk besmettingsgevaar zal er geen gebruik gemaakt worden van de handmatige telborden. Dit betekent dat er door de scheidsrechter hardop geteld moet worden. Evt. is er de mogelijkheid om de nieuw aangeschafte digitale telborden te gaan gebruiken, maar daarover verderop in deze nieuwsbrief meer.

Kleedkamer/douches

Het gebruik van de kleedkamers is toegestaan. Het gebruik van de douches helaas niet. Bij deze dan ook het verzoek aan alle ATTC’ers om zich thuis alvast om te kleden. Op deze manier bieden we de nodige ruimte aan de teamleden van de ons bezoekende verenigingen!

Gebruik clubruimte (senioren)

In de clubruimte (kantine) mogen maximaal 8 personen gelijktijdig aanwezig zijn (excl. de zaaldienst). Er zijn 6 zitplaatsen. Als deze bezet zijn is er nog ruimte voor 2 personen om bijvoorbeeld wat te halen. De tegenstanders spelen niet dagelijks in onze zaal, dus informeer ze goed en hou een oogje in het zeil!

Vervoer

Als je ervoor kiest om met elkaar in één auto naar een andere vereniging te gaan wordt geadviseerd om een mondkapje te dragen (boven de 13 jaar).

Verschillen per vereniging

Al het bovenstaande geldt met name voor onze eigen vereniging. Bij andere verenigingen kan en zal het waarschijnlijk anders geregeld zijn, dus informeer jezelf vooraf op hun website en bij aankomst wat wel en niet mogelijk is.

Ondanks alle extra maatregelen en beperkingen hopen we dat het allemaal toch weer een leuke en fijne competitie wordt.

Heb je nog vragen dan horen we het graag.

Veel succes allemaal!

Bart Vaane (wedstrijdsecretaris senioren)
& Ronald Bosch (wedstrijdsecretaris jeugd)

Het DWF (Digitale Wedstrijd Formulier)

en het digitale telbord

Het DWF

Dit najaar wordt het DWF als proef ingevoerd en zal er naast het DWF ook de papieren versie nog gebruikt moeten worden. In het voorjaar van 2021 zal het DWF definitief worden ingevoerd en wordt er gestopt met de papieren versie.

De uitslagen staan dan direct in NAS en de wedstrijdsecretarissen dienen dan alleen nog digitaal te controleren en goed te keuren. Het verzamelen/ophalen en bewaren van de papieren wedstrijdformulieren, het handmatig invoeren van de wedstrijdresultaten in NAS en niet te vergeten de aanschaf van de wedstrijdboekjes behoren dan definitief tot het verleden!

Van de wedstrijdsecretaris (2) - DWF
We willen dan ook alle spelers maar ook de ouders van de jeugdspelers vragen om komend najaarsseizoen de NTTB App (DWF plus digitale ledenpas) alvast te gebruiken/uit te proberen. Om het DWF te kunnen gebruiken moet je beschikken over een telefoon of tablet waar de NTTB App op is geïnstalleerd. Voor meer info over de NTTB App (DWF) en een Q&A, zie: https://tafeltennis.nl/competitie/het-digitale-wedstrijd-formulier/

Probeer dat nu alvast, dan kun je zien hoe het eruit ziet en raak je er alvast vertrouwd mee. Je moet je aanmelden met je bondsnummer en een wachtwoord. Om het straks te gebruiken moet een van de teamleden tijdens of na afloop van de wedstrijd inloggen en de standen invoeren. Bij de jeugd kan dit ook door een begeleider van het jeugdteam gedaan worden.

Heb je tijdens deze pilotfase problemen met het gebruik van het DWF, of heb je nog suggesties? Laat het ons dan weten, dan kunnen we dat eventueel terugkoppelen aan de beheerders en makers van de app. Uiteraard mag en kan je ook nog steeds gebruikmaken van de TTapp.

Digitale telborden

Er zijn digitale telborden besteld die zeer binnenkort binnenkomen. Evt. is er straks dus de mogelijkheid om deze digitale telborden te gaan gebruiken. Tot die tijd zal er hardop geteld moeten worden door de scheidsrechter, maar we willen het gebruik van de nieuwe borden wel erg stimuleren. Dus probeer en test ze straks vooral uit!

Van de wedstrijdsecretaris (2) - Digitale telbord
Voordeel in deze coronatijden is, dat je met een eigen telefoon of tablet het digitale telbord kan bedienen en niet aan de normale (handmatige) telborden hoeft te zitten (met kans op mogelijk besmettingsgevaar).

Bart Vaane (wedstrijdsecretaris senioren)
& Ronald Bosch (wedstrijdsecretaris jeugd)

Actuele Websiteberichten

Weer leven in de brouwerij!

Categorieën: Corona

Sinds dinsdag 14 juli wordt er weer getafeltennist bij onze club. Na bijna 4 maanden doodse stilte betraden de eerste spelers weer de speelzaal. Een beetje wennen was het wel met al die nieuwe regels en voorschriften, maar het plezier was er niet minder om. De tweede week zag je al een kleine toename van het aantal deelnemers en ook …

Auteur: Dick de Graaf

Meer lezen

YES, de volle 100%

Categorieën: Jeugd

De spelregels vormen de basis van een sport. Zonder spelregels kan er geen wedstrijdelement zijn, want je kunt je dan niet eerlijk meten met de anderen. Aldus voormalig bondscoach van de meisjes kadetten en ambassadrice van Tafeltennis Masterz Mirjam Kloppenburg. Als ATTC zijn we dan ook blij dat alle dertien jeugdleden van 13 t/m 17 jaar die gaan uitkomen in …

Auteur: Dick de Graaf

Meer lezen

Oud Papier

Oud papier
Elke eerste zaterdag van de maand, van 10.00-12.00 uur, is er de mogelijkheid
om uw Oud Papier bij ons inzamelpunt te brengen.
Kom jij 5 sptember of 3 oktober ook langs bij CryoTek en zorg jij dat in 2020 ook weer een mooie opbrengst voor de club wordt behaald?

Ons inzamelpunt is bij CryoTek aan de Kalkovenweg:
OPA Inzamelpunt
Verjaardagen

Junioren

September
20 september Morris de Ruijter
Oktober
19 oktober Troy Ververs

Senioren

September
1 september Ludo de Boer
3 september Ernst-Jan Bloemheuvel
6 september Joseph Harvey
6 september Fred van der Weiden
13 september Hans Klaverwijden
11 september Patrick Ras
27 september Toni Holtrop
Oktober
3 oktober Frans Schouten
8 oktober Frits Teule
9 oktober Nabil Sadik
10 oktober Simon Weijers
11 oktober Mark-Paul Wijnhof
AanAfmeldingen

Afmeldingen

31 december 2020 Erik Ettema
31 december 2020 Morris de Ruijter
😒
Informatie
Bezoekadres speelzaal (geen postadres!):
Gymnastieklokaal Marsdiep 7
2401 XA Alphen aan den Rijn
Telefoon: 06 - 402 56 404
Website , Bestuur en commisies , Contributie , Ledenadministratie, Zaaldienst , Contact
Onze Sponsors
EVO-Repro-logo
Freepack Logo ATTC website footer
Jan van Eck Counseling kleur-website
logo UWSUPERMARKT
DH_logo
Cryotek logo
facebook