Clubhistorie

Algemeen
De oorspronkelijke ATTC werd op 10 februari 1947 opgericht. De club was niet groot (15 leden), maar het eerste team kwam uit in de landelijke klasse. Bij het eerste lustrum (vijfjarig bestaan) telde ATTC reeds 35 leden, waaronder Stien Blaauw (jeugdkampioene van Nederland, 1951).

Dhr. G. Demoet, die wel als de initiatiefnemer van de tafeltennissport in Alphen aan den Rijn kan worden aangemerkt, was het eerste erelid van onze vereniging. De beker voor de clubkampioen werd vanaf 1958 ook wel de “G. Demoet Wisselprijs” genoemd.

Vanwege een teruglopend ledental werd op 1 januari 1969 gefuseerd met de personeelsvereniging van de scheepswerven en motorenfabriek “De Industrie” van D. en Joh. Boot en ontstond de huidige rechtspersoon ATTC (toen nog ATTC/Boot geheten).

Na de fusie van beide verenigingen groeide het ledental. De jeugdafdeling bloeide op en had zelfs enkele in de landelijke klassen spelende teams in de gelederen. Ook het eerste herenteam kwam jaren uit in de landelijke hoofdklasse.

Krantenartikelen oprichting ATTC

Ereleden en leden van verdienste

Sportieve prestaties
ATTC heeft tot nu toe de volgende sportieve prestaties op haar naam staan:

• 6 Nederlandse kampioenschappen
  • 24 titels bij de Afdelingskampioenschappen (14 x jeugd, 9 x senioren en 1 x para)
  • 12 x uitgekomen in de landelijke jeugdcompetitie
  • 2 kampioensteams in de landelijke jeugdcompetitie
  • 1x uitgekomen in de landelijke herencompetitie

Overzicht sportieve prestaties

De volgende spelers van ATTC hebben de meeste clubkampioenschappen op hun naam staan:

• Martin Wessel: 2 x jeugd, 5 x senioren
  • Wim Baerveldt: 7 x senioren
  • Bert Janssen: 7 x senioren
  • Gideon Herschel: 8 x senioren
  • Kornelis de Jong: 4 x jeugd, 5 x senioren

Overzicht clubkampioenen ATTC

Huisvesting
De vereniging heeft tot 1969 gebruik gemaakt van de turnzaal van gymnastiekvereniging Hou-Vast. De eerste acht jaar na de fusie werd gespeeld in de kantine van motorenfabriek “De Industrie” aan de Prins Hendrikstraat. Tussen 1977 en 1997 heeft ATTC geworsteld met de huisvesting en gebruik gemaakt van in totaal zes verschillende locaties. Een journalist van het Alphens Nieuwsblad had het in die tijd dan ook over de Alphense Thuisloze Tafeltennis Club! Vanaf 1997 huurt ATTC de gymzaal aan het Marsdiep waar het de beschikking heeft over een eigen clubruimte.

Overzicht huisvesting ATTC

Reageren is niet mogelijk